Уряд схвалив Концепцію реалізації державної політики
у сфері реформування загальної середньої освіти "Нова українська
школа" на період до 2029 року. Реалізація
Концепції створить умови для реформування загальної середньої освіти з
урахуванням досвіду провідних країн світу. Будуть
розроблені нові стандарти змісту загальної середньої освіти, які
ґрунтуватимуться на компетентнісному та особистісно-орієнтованому підході до навчання. Передбачено перехід до 12-річної
середньої школи із трирічною профільною школою, що
матиме академічне або професійне спрямування. Реформується система управління
загальною середньою освітою, зокрема, школа отримає право розробляти і
впроваджувати власні освітні програми. Також Концепція передбачає
стимулювання особистого і професійного зростання педагога, надання йому
академічної свободи, матеріального стимулювання, зокрема шляхом підвищення розрядів у Єдиній тарифній сітці. |
|
|
Текст документа:“Про
схвалення Концепції реалізації державної політики у сфері реформування
загальної середньої освіти "Нова українська школа" на період до
2029 року” № 988-р — редакція від 14.12.2016 |
|
КАБІНЕТ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ РОЗПОРЯДЖЕННЯ від 14
грудня 2016 р. № 988-р Київ Про схвалення Концепції реалізації державної 1. Схвалити Концепцію реалізації державної політики у сфері
реформування загальної середньої освіти “Нова українська школа” на період до 2029 року, що додається. 2. Міністерству освіти і
науки разом із заінтересованими центральними органами виконавчої влади
розробити та подати у місячний строк Кабінетові Міністрів
України план заходів з реалізації Концепції, схваленої цим розпорядженням. Прем’єр-міністр
України В.
ГРОЙСМАН Інд. 73
СХВАЛЕНО КОНЦЕПЦІЯ Проблема,
яка потребує розв’язання Проблемою, яка потребує розв’язання, є суттєве
погіршення якості загальної середньої освіти протягом 1992—2016 років,
що є наслідком ряду таких факторів: зменшення обсягів фінансування; зниження рівня оплати праці
вчителя; незадовільне матеріально-технічне
забезпечення шкіл; бюрократизація системи управління освітою; застарілі зміст освіти та
методики викладання. Проявами проблеми є: збільшення частки молоді,
яка здобуває освіту за кордоном; тенденція до зниження показників України у
міжнародних дослідженнях конкурентоспроможності та
інноваційної привабливості, які впливають на економічний розвиток України. Загальна середня освіта в Україні має такі основні ознаки: наявність суттєвого сегмента високоякісної освіти,
насамперед математичної та природничої (елітарна освіта); домінування в системі
освіти шкіл з невисокою якістю освітніх
послуг; суттєві територіальні відмінності в якості загальної
середньої освіти (між сільськими та міськими
школами, між окремими регіонами); тенденція до погіршення якості освіти в цілому у
державі; недостатня мотивація до освіти значної частини
молоді. Отже, проведення докорінної реформи загальної
середньої освіти сприятиме подоланню негативних тенденцій, забезпеченню соціальної рівності та згуртованості, економічного
розвитку і конкурентоспроможності держави. Досвід країн Східної Європи (Польщі, Чехії) свідчить про суттєвий вплив освітніх реформ на розвиток
економіки та конкурентоспроможність освіти на міжнародному рівні. Мета Концепції Метою Концепції є забезпечення проведення докорінної
та системної реформи загальної середньої освіти за такими
напрямами: ухвалення нових державних стандартів загальної
середньої освіти, розроблених з урахуванням компетентностей, необхідних
для успішної самореалізації особистості; запровадження нового принципу педагогіки
партнерства, що ґрунтується на співпраці учня, вчителя і батьків; підвищення
мотивації вчителя шляхом підвищення рівня його оплати праці, надання
академічної свободи та стимулювання до професійного зростання; запровадження
принципу дитиноцентризму (орієнтація на
потреби учня); удосконалення процесу виховання; створення нової структури школи, що дасть змогу
засвоїти новий зміст освіти і набути
ключових компетентностей, необхідних для успішної самореалізації
особистості; децентралізація та ефективне управління загальною
середньою освітою, що сприятиме реальній автономії школи; справедливий розподіл публічних коштів, що сприятиме
рівному доступу усіх дітей до якісної освіти; створення сучасного освітнього середовища,
яке забезпечить необхідні умови, засоби і технології для навчання учнів,
вчителів і батьків; створення необхідних умов для навчання учнів
безпосередньо за місцем їх проживання, зокрема у сільській місцевості, або
забезпечення регулярного підвезення до шкіл. Згідно з реформою загальної середньої освіти
випускник нової української школи — це: цілісна всебічно розвинена особистість, здатна до критичного мислення; патріот з активною позицією, який діє згідно з
морально-етичними принципами, здатний приймати відповідальні рішення, поважає гідність і права людини; інноватор, здатний змінювати навколишній світ, розвивати економіку за принципами сталого розвитку,
конкурувати на ринку праці, навчатися впродовж життя. За експертними оцінками,
найбільш успішними на ринку праці в найближчій перспективі будуть фахівці,
які вміють навчатися впродовж життя, критично мислити, ставити цілі та
досягати їх, працювати в команді, спілкуватися в багатокультурному середовищі
та володіють іншими уміннями. Шляхи і способи розв’язання проблеми Розв’язання проблеми передбачається здійснити шляхом
проведення докорінної та системної реформи загальної середньої освіти з
урахуванням досвіду провідних країн
світу, зокрема змісту загальної середньої освіти, педагогіки загальної
середньої освіти, системи управління загальною середньою освітою, структури
загальної середньої освіти, системи державного фінансування загальної
середньої освіти, нормативно-правового забезпечення загальної середньої
освіти. Реформування змісту загальної середньої освіти
передбачає розроблення принципово нових державних стандартів загальної
середньої освіти, які повинні ґрунтуватися на компетентнісному та
особистісно-орієнтованому підході до навчання,
враховувати вікові особливості психофізичного розвитку учнів, передбачати
здобуття ними умінь і навичок, необхідних для успішної самореалізації в
професійній діяльності, особистому житті, громадській активності. Зазначені стандарти повинні також ґрунтуватися на
Рекомендаціях Європейського Парламенту та Ради
Європейського Союзу “Про основні компетентності для навчання протягом усього
життя”. Ключовими компетентностями є спілкування
державною і рідною в разі відмінності мовою, спілкування
іноземними мовами, математична грамотність, компетентності в природничих
науках і технологіях, інформаційно-цифрова компетентність, уміння навчатися
впродовж життя, соціальні і громадянські компетентності, підприємливість та
фінансова грамотність, загальнокультурна грамотність, екологічна грамотність
і ведення здорового способу життя. Реформування педагогіки загальної
середньої освіти передбачає перехід до педагогіки партнерства між
учнем, вчителем і батьками, що потребує ґрунтовної підготовки
вчителів за новими методиками і технологіями навчання, зокрема
інформаційно-комунікативними технологіями. З метою
створення умов для інклюзивного навчання дітей з особливими освітніми
потребами необхідно розробити індивідуальні програми їх розвитку, що включатимуть корекційно-реабілітаційні заходи,
психолого-педагогічний супровід і засоби для навчання таких дітей. У рамках реформування системи управління
загальною середньою освітою школа матиме право розробляти і впроваджувати
власні освітні програми відповідно до державного стандарту загальної
середньої освіти, змінювати статус бюджетної установи на статус неприбуткової
організації із збереженням податкових пільг
і отриманням фінансової автономії. Для досягнення мети Концепції необхідно забезпечити
стимулювання вчителя до особистого і професійного зростання та
надання йому академічної свободи, а також матеріальне стимулювання, зокрема шляхом
підвищення розрядів у Єдиній тарифній сітці. Реформування структури загальної середньої освіти
передбачає перехід до 12-річної середньої школи із трирічною профільною школою академічного або професійного
спрямування. Профільна школа академічного спрямування
сприятиме забезпеченню поглибленого вивчення окремих шкільних предметів з
урахуванням здібностей та освітніх потреб учнів і продовженню їх навчання у
вищих навчальних закладах, а професійного спрямування — здобуттю першої
професії та можливості вступу до вищих навчальних закладів. У рамках реформування системи державного
фінансування загальної середньої освіти передбачається: створення системи прозорого розподілу публічних
коштів у новій
українській школі (школи будуть зобов’язані оприлюднювати дані
про всі кошти, які надходять з бюджету та інших джерел); покриття видатків на
забезпечення педагогічної складової частини
навчального процесу за рахунок
освітньої субвенції; удосконалення формули розрахунку освітньої субвенції
з метою забезпечення рівного доступу до якісної
освіти в різних регіонах і населених пунктах; створення необхідних умов для навчання і виховання
дітей молодшого шкільного віку безпосередньо за місцем їх проживання, зокрема
у сільській місцевості; створення умов для розширення державно-громадського партнерства на
засадах співфінансування і спільного управління школами; запровадження принципу “гроші ходять за дитиною”,
зокрема для підтримки дітей з особливими освітніми
потребами, які можуть разом з іншими дітьми здобувати освіту у пристосованих
для цього школах; запровадження рівного
доступу до бюджетного фінансування шкіл незалежно від форми власності. Строки
реалізації Концепції Реалізація Концепції здійснюється протягом 2017—2029
років трьома етапами. На першому етапі (2017—2018 роки) передбачається: прийняти новий Закон України “Про освіту”; розробити план дій з реформування системи загальної
середньої освіти; розробити, затвердити та
запровадити (2018 рік) новий державний
стандарт початкової освіти з урахуванням компетентностей, необхідних для
успішної самореалізації особистості; доопрацювати навчальні плани і програми з метою
розвантаження та
запровадження компетентнісного та антидискримінаційного підходу в початковій школі; утворити 200—250 опорних шкіл базового рівня у сільській місцевості; підвищити
кваліфікацію вчителів початкової школи; підвищити
заробітну плату вчителів шляхом збільшення ставок (окладів) у
Єдиній тарифній сітці на два розряди; запровадити навчання авторів підручників
та підготовку експертів з метою підготовки підручників нового покоління; створити національну електронну платформу для
розміщення електронних курсів та підручників,
розробити електронні підручники, курси дистанційного навчання за навчальними
програмами, систему дистанційного навчання для підвищення кваліфікації
вчителів; спростити систему документообігу, оптимізувати
звітність, запровадити електронні форми документів; розробити новий Закон України “Про
загальну середню освіту”; створити систему освітньої статистики і аналітики; взяти участь у міжнародному дослідженні
якості середньої освіти PISA-2018; розпочати роботу з формування системи забезпечення
якості освіти; забезпечити різноманітність
форм здобуття початкової освіти. На другому етапі (2019—2022
роки) передбачається: розробити, затвердити (2019 рік)
та запровадити (2022 рік) новий державний стандарт базової
середньої освіти з урахуванням компетентностей, необхідних для успішної
самореалізації особистості; створити нову систему підвищення
кваліфікації вчителів і керівників шкіл; провести інвентаризацію
шкіл та закладів професійної освіти для створення мережі профільних шкіл; забезпечити якісне вивчення іноземних мов у профільній школі відповідно до Стратегії сталого розвитку
“Україна-2020”; сформувати мережу опорних шкіл базового рівня; розробити професійні стандарти педагогічної
діяльності вчителя; створити мережу установ незалежної сертифікації
вчителів; створити регіональні органи з питань забезпечення
якості освіти; створити систему внутрішнього забезпечення якості
освіти у школах (2022 рік); створити систему
незалежного оцінювання результатів навчання за курс базової середньої освіти. На третьому етапі (2023—2029 роки)
передбачається: розробити, затвердити (2023 рік)
та запровадити (2027—2029 роки) новий державний стандарт профільної
освіти з урахуванням компетентностей, необхідних для успішної
самореалізації особистості, що сприятиме створенню передумов для скорочення
тривалості (навантаження) бакалаврських програм вищої освіти в
середньому на 45 кредитів; сформувати мережу профільних
шкіл (2025 рік); створити систему незалежного оцінювання випускників профільної школи професійного спрямування. Очікувані
результати Реалізація Концепції сприятиме: поліпшенню якості загальної середньої освіти в
цілому; подоланню територіальних відмінностей у якості
загальної середньої освіти; забезпеченню престижності професійної
освіти; поліпшенню якості вищої освіти за рахунок якісної підготовки у школах і кращого конкурсного відбору
абітурієнтів. Обсяг
фінансових, матеріально-технічних, Реалізація Концепції здійснюється за рахунок коштів державного і місцевих бюджетів та інших джерел, не
заборонених законодавством. Обсяг фінансових, матеріально-технічних і трудових
ресурсів, необхідних для реалізації Концепції, визначається щороку з
урахуванням можливостей державного і місцевих бюджетів, розміру міжнародної технічної допомоги. _____________________ |